کاروانسرا یا تیم ترکیبیست از کاروان (کاربان) به معنی  گروهی مسافر که گروهی سفر می کنند؛ و سرای، به معنی خانه و مکان. هردو واژه برگرفته از زبان پهلوی است.

ساده‌تر از همه چنین می‌توان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را در خود جای می‌دهد و بزرگ‌ترین نوع  ساختمانهای اسلامی است. پلان آن معمولاً مربع یا مستطیل شکل است، با یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولاً ساده و بدون نقش، با دیوارهایی که گاهی اوقاتبادگیرهایی در انتهای آن تعبیه شده است. یک دالان با طاق  قوسی که مابین ورودی و حیاط داخلی قرار گرفته است، فضای کافی را برای جا دادن حیوانات بارکش فراهم ساخته است. بر روی سکوی برآمده‌ای که در پیرامون این حیاط قرار گرفته است، طاقگان‌هایی واقع شده‌اند که نمای داخلی را مفصل بندی می‌کنند. در پشت آنها حجره‌های کوچکی برای منزل دادن مسافران ساخته شده است. در کاروانسراهای دو طبقه، از حجره‌های پایینی برای انبار کردن کالاها و از حجره‌های بالایی برای منزل دادن مسافران استفاده می‌شد.

پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس یکمبا توجه به تدبر خود، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای  کاروانسراها می‌دانست. پژوهشگران همین موضوع را یکی از دلایل اشتهار بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی می‌دانند. هر چند ممکن است چندی از  کاروانسراهای بازسازی شده کاروانسراهای پیش از صفویه باشد. از جمله کاروانسراهایی که در دوره صفویه ایجاد شده، کاروانسرای شاه عباسی کرج است که این کاروانسرا در زمان شاه سلیمان صفوی و بین سالهای ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ احداث گردیده است.

کاروانسرا چیست؟. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: کاروانسرا چیست؟ آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 28 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

مجموعه گنجینه ی داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی که بین سالهای 380-350 می زیست بزرگترین گنج تمام دورانها است بخشی از آن را اسکندر مقدونی حدود 334 ق.م در زمان فتح ایران تاراج کرد که در واقع گنجینه های ایسوس (نزدیک خلیج اسکندرون در ترکیه امروزی جایی که داریوش سوم از اسکندر شکست خورد )1 شوش، دمشق و تخت جمشید بود.
اسکندر تنها در تخت جمشید 9000 تالنت طلا (هر تالنت با معیار امروزی 26/2 کیلوگرم) و 40000 تالنت نقره به تاراج برد. یعنی بیش از 10000 تن یا به عبارت دیگر 50 کاروان بزرگ حیوانات بارکش پر از فلزهای قیمتی به دست او افتاد وهمه آنها تنها در یک شهر.!!!!!
مورخ و وقایع نگار یونان «دیودور» چنین نگاشته که اسکندر گنجهای حاصل از تسخیر گنجخانه های ایران را بر بیش از 30000 هزار شتر، 10000 قاطر، یعنی 23000 حیوان بارکش به کشورش انتقال داد
یک لحظه تفکر بر روی این ارقام واقعا ضروری است این ارقام خیالی نیست که بی تفاوت از روی آن بگذریم فکر کنید 23000 حیوان با جواهرات !!!!!!!!!!!!
اسکندر بدون احتساب بخشی از گنجینه ها که داریوش سوم با خود برد. 750000 تالنت حدود 19.650 تن، یعنی 980 کامیون باری 20 تنی پر از طلا به غنیمت گرفت .تازه اشیای با ارزش را حساب نکرده ایم .
ببینید ارزش آنها و مقدارشان تا چه اندازه بوده که اسکندر موقع لشکر کشی به مصر سپر های حفاظتی سربازانش را به نقره ی خالص آب نقره کاری کرد.خنایم تا این اندازه زیاد بود. داریوش سوم یه سمت قرارگاه تابستانی خود هگمتانه (همدان امروزی) یعنی آخرین گنجخانه اش گریخت. بنابر نگارشهای فرهنگی باستانی قبل از اینکه بمیرد دستور داد طلاها نقره ها و دیگر اشیا قیمتی را در نزدیکی شهر دفن کنند.
اسکندر هفته ها به دنبال گنج گشت اما اثری از آن نیافت.
250 سال بعد مارکوس لیزینیوس کراسوس (53-115ق.م) به جستجوی گنجینه پرداخت. و با پارتها جنگید (پارتها در آن زمان سلسله اشکانیان را تاسیس کرده بودن)اما توفیقی نیافت.
سرداران رومی از جمله ژولیوس سزار یا همان جولیوس سزار (30-83 ق.م) هم چنین امپراتور روم نرون (68-37ق.م) هیچ کدام در یافتن گنج افسانه ای داریوش موفق نشدند.
در سال 1973 (1352 ش)محمدرضا شاه دستور کاوش این گنج را می دهد : یک هیئت آمریکایی با پیشرفته ترین تجهیزات حفاری و اکتشاف به کار پرداخت اما نتوانست گنج را بیابد. به این ترتیب است که تا امروز این گنجینه درمکانی در محدوده ای به شعاع 100 کیلومتری در اطراف شهر همدان قرار دارد.

اسکندر،کراسوس ، سزار،نرون و محمد رضا شاه نتوانستند گنج را بیابند .
این گنج کجاست؟

آیا بزرگترین گنج دنیا در همدان واقعیت دارد؟. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: آیا بزرگترین گنج دنیا در همدان واقعیت دارد؟ آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 28 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

در قدیم سه قسمت از حمام را جهت جاساز کردن سکه ها مشخص میکردند که از این قرار بود

۱- کف حوض
۲- زیر نشیمن گاه یا همان پله
۳- زیر آتشدان

در زمان های قدیم مردم خود را برای نظافت در رودخانه ها و چشمه ها شستشو میدادند تا این که اندکی بعد به فکر این افتادند که جایی رو درست کنن که بتوانند در فصل های مختلف هم خودرا پاکیزه کنند که شروع به ساخت بناهایی همچون حمام شدن و چون در قدیم لوله کشی موجود نبود برای همین این بناها رو در کنار چشمه ها بر پا میکردند و به جای لوله از سفال برای  هدایت آب داخل حمام استفاده میکردند و در گوشه ای از حمام هم آتش دان رو می گذاشتند تا آب اول از آتشدان گذشته و گرم شود و به حوض که در وسط حمام بود برسد و در گوشه حوض هم پله یا نشیمن گاه درست میکردند تا بتوانند روی آن بشینند و خود را شستشو دهند.

بنابراین دیواره و کف حمام را از ساروج میساختند تا رطوبت آب باعث خرابی دیوار ها و کف حمام نشود و از همه مهم تر

چون این احتمال رو میدادن که در هر صورتی اگر قسمتی از حمام تخریب بشه برای همین مبلغی رو در نظر میگرفتن و در قسمتی از حمام جاساز میکردند تا در مواقع احتیاج از آن به عنوان خرج حمام استفاده کنند .حالا بستگی به حمام داشت که هر چی بزرگتر بود سکه ای بیشتر رو برایش اختصاص میدادن

دفینه های آتشدان حمام قدیمی. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: دفینه های آتشدان حمام قدیمی آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 28 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

آتشدان ظرف خاصی است که در آن آتش روشن کرده واسپند و کندر و صندل و بخور بر آتش می‌نهند تا بوی  خوش در هوا پراکنده شود. این ظرف را زرتشتیان آفرینگان نیز می‌نامند. در نامهٔ پهلوی داتستان دینیکفرگرد ۴۸، پارهٔ ۲۳ از یزشنه (به معنی ستایش و نیایش  است) به جای آوردن، به دستیاری چند تن از پیشوایان با هم یاد گردیده که برخی از آنان اوستا سرایند، برخی آتشدان بیارایند، برخی به خدمت آب مقدس گماشته شده و برخی دیگر هم به نظم و اداره یزشنه پردازند.

آتشدان چیست؟. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: آتشدان چیست؟ آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 28 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

حوض، قلب معماری سنتی ایران هستند
 کاوش‌هاى باستان‌شناسى، نمونه‌هاى بسیارى از وجود حوض و کاربردی‌های متنوع آن در معماری ایرانی را نشان می‌دهد؛ برای مثال حضور حوض در خانه‌هاى یافت شده در تپه یحیى در کرمان، متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد، در این شمار است.این نمونه ها شکوه باغ های ایرانی از گذشته تا امروز را نشان می دهد.
 حوض‌ در معماری ایرانی، کاربری‌های متنوعی همچون پادیاب در مهرابه‌ها، مخزن آب آشامیدنی و یا شستشو، جایگاه غسل و وضو، نگهدارى و تقسیم آب در باغ‌ها برای آبیاری، سامانه سرمایش در تابستان، سامانه رطوبت‌ساز در مناطق گرم و خشک، و نقش تزئینی، داشته‌ است.
@ganjur
آبگیرى حوض‌ها،  دستی و گاه طبیعى بوده و از منابع آبی که نزد مردم ستوده بودند همچون آب قنات، رود، نهر، مادی‌،چاه و باران آبگیری می‌‌شدند.  شهر فسا یا پسا در ۱۴۵ کیلومتری جنوب شیراز، که یکی از شهرهای آباد دوره هخامنشیان به شمار می‌رفته است از آب قناتی سیراب می‌شد که در دوره‌های بعد به قنات حوض ماهی نامزد شد، و یکی از عناصر مهم و هسته اولیه شهر فسا را تشکیل می‌داده است.حوض در معماری اصیل ایرانی برای قرن‌ها بخشی جدانشدنی از خانه بود که به خاطر اهمیتش معمولا در میان حیاط خانه و به اشکال مختلف هندسی همچون گرد، چهارگوش، چندگوش، چلیپایی، ستاره‌‌ای و ... ساخته می شود.
دفینه های حوض ها هم بی ربط به نوع معماری آن نبوده و معمولا از گوشه ها و مرکزیت حوض برای پنهان سازی دفینه استفاده می شد.
در اکثر موارد دفینه های حوض ها در مرکز حوض ساروجی در عمق 3 متری قرار دارد جز اینکه در حوض هایی که معماری چند ظلعی داشته باشد که در عمق 3 متری گوشه ها قرار می گرفت

دفینه های حوض های باستانی. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: دفینه های حوض های باستانی آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 28 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

مار=اگر بصورت تاب خورد ویا چمبره زده باشد که سر ان داخل جمبره خود باشدویا سر مار بصورت بریده وقطع شده باشد
عقرب= اگر دم عقرب بریده ویا قطع شده باشد
لاک پشت =اگر سر ودم لاکپشت بریده ویا قطع شده بیاشد
سوسمار= اگر سر سوسمار بریده ویا قطع شده باشد ویا شکم سوسمار باد کرده باشد هدف که سنگی قیمتی میباشد در شکم سوسمار میباشد
قورباقه=اگر سر قورباقه بریده ویا قطع شده باشد
ماهی=اگر سر ماهی بریده ویا قطع شده باشد
تمساح =اگر دم تمساح بریده ویا قطع شده باشد
طاووس= اگر دم طاووس بریده ویا قطع شده باشد
جشم = اگر بدون موزه ویا ابرو باشد
رد پا = اگردوردپا بصورت موازی ومتساوی باشند
کف دست = اگر بصورت مشت کرده باشد ویا دودست در روبروی هم باشند
گاو= اگر دم گاو بریده ویا قطع شده باشد
اسب= اگر اسب نشسته باشد ودم ان رو به زمین باشد
شتر= اگر شتر بصورت نشسته باشد
انگور= اگر خوشه انگور بدون برگ باشد
کوزه=اگر کوزه بدون دسته باشد
صلیب=اگر اضلاع ان مساوی وبدون هیج نشانه ای دیگر در کنارش داشته باشد
کلید= اگر بدون دندانه باشد
تاج= اگر یک تاج وجود داشته باشد و هیج نشانه دیگری در کنار ان نباشد
خورشید=اگر شعاعهای ان بصورت مساوی باشد یا در زیر یا عقب ان یک کتاب وجود دارد.

آثاری که هدف دقیقا در زیر خودشان یا کنارشان هست. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: آثاری که هدف دقیقا در زیر خودشان یا کنارشان هست آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 28 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

این علامت چند حالت دارد که باید به آن دقت نمایید(آیا دست راست و یا دست چپ است؟و…)دقت کنید که اگر انگشتی با بقیه فرق داشته باشد یا کج شده باشد آن انگشت جهت را به شما نشان می دهد.

دست باید نشانه دیگری هم داشته باشد ، پس آن انگشتی که کج است به نشانه آخر اشاره دارد. وقتی در کنار دست علامت های دیگری باشد (مانند سوراخ و…) هم می تواند جهت را نشان بدهد و عمق هدف را تعیین می نماید.

معمولاً یونانی ها از دست برای قسم ،آنهم بصورت برجسته استفاده می نمودند و وقتی باهم گنجینه ای را مخفی می کردند بدین صورت قسم می خوردند و یا بقولی هم قسم می شدند.
اگر اطراف دست علامت دوم نباشد (مانند: یک خط یا نقطه وسوراخ و…) برای دست راست 25 قدم و برای دست چپ 5 قدم به سمت مسیر انگشتان باید بروید.

اگر دو دست باشد قسم است و هم میتواند مربوط به دعا نمودن ونیایش باشد.

اگر در داخل دست علامت + یا ضرب باشد صد درصد علامت دفینه است. در این حالت اگر در داخل دست راستی که انگشتان از هم باز شده اند علامت + یا ضرب باشد به سمت انگشتان 19 الی 25 قدم بروید و به دنبال نشان آخر باشید.

در همین حالت اگر انگشتان بسته باشد و فقط انگشت اشاره باز شده باشد ، 40 الی 70 قدم به سمت جایی که اشاره می کند ، هدف قرار دارد.
در کل دست نشانه آخر نیست و باید یک علامت دیگر را پیدا کنید که آن علامت تمام کننده است.

نشانه دست در گنج یابی. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: نشانه دست در گنج یابی آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 28 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

این نماد باید کامل و چهار تراش باشد و روی آن خط نوشته یا تزئین شده باشد در این صورت که میتوان به آن سنگ صندوق گفت .این نماد مفهوم قبری مهم را می دهد که دارای اموال همان شخص فوت شده است و زیر خود صندوق قرار دارد اول که به قبر بر میخورید باید دید به چه دورهای بر میگردد چون قبر ها با هم از نظر تاریخ و جای گذاری اموال متفاوت هستند .مثال قبرهای هخامنشی در ۷۰ سانتی زیر پای جسد  و…. پس باید روی هجاری های روی صندوق دقت کرد که به چه دوره ای بر میگردد و معنی دیگر صندوق اگر در غار بود باید در روبروی آن ستون غار باشد دفینه در بین ستون و صندوق قرار دارد.

سنگ صندوق در گنج یابی. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: سنگ صندوق در گنج یابی آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 23 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

نظر اول: این سنگهایی که به نام سنگ dama شناخته می شوند، به محاسباتی نیاز دارد. این نشانه به طور قطع رمز گشایی نشده است. با یک نشانه کمکی دیگر بیشتر معنا می دهد. عموما نماد تونل های زیر زمینی و یا راهرو می باشد. ممکن است به دفینه های راهزنان  نزدیک باشد. در هر حال به دلیل نشان دادن مکانهای زندگی انسان ها باید مهم تلقی شوند.
نظر دوم: نشان یک راه خطرناک و غیر مستقیم می باشد. این شکل نماد دخمه های زیر زمینی و یا راهرو می باشد. مژده زندگی و حیات زیر زمین را نیز می دهد. ولی این نشانه به تنهایی ما را به هدف نرسانده و باید دنبال نشان دیگر باشیم.
 نظر سوم: قطعا نشان مزار می باشد. در اطرافش باید یک جستجوی دقیق انجام شود.

علامت دوز یا داما در گنج یابی. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: علامت دوز یا داما در گنج یابی آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش

تاريخ : 23 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

 

استفاده از علایم و موقعیت های طبیعی روی زمین برای نشانه قرار دادن محل مخفی سازی دفینه ها در گذشته بسیار مرسوم و حیاتی بوده و همه سعی در پیدا کردن موقعیت مناسب برای ذخیره دارایی خود در دل خاک بودند  به نحوی که هم از گزند حوادث طبیعی مثل سیلاب حفظ باشد  و هم قابل دسترس و باز خوانی سریع از نظر آدرس برای صاحب مال بوده باشد.
یکی از مکان های معروف در گذشته که نشانه آن توسط انسان خلق می شد میل ها بودند که هم دارای معروفیت مکانی بود و هم در دسترس همه و دارای امنیت چون همیشه دارای رفت و امد تجار و کاروانها بود.در دفینه یابی میل ها باید نکات طول و عرض طبیعی و جغرافیایی مورد توجه قرار گیرد به نحوی که بیشترین ادرس برای دفینه میل ها و برج ها حتی  سمت غروب  و طلوع  آفتاب می باشد که به دقت باید مورد بررسی کامل قرار گیرد.

دفینه میل دیدبانی. آثار شناسی گنج. دفینه ها. آثار شناسی علائم باستانی. اسرار کاوش. دفینه های بزرگ. گنج یابی و دفینه یابی. آثار باستانی

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: دفینه میل دیدبانی آثار شناسی گنج دفینه ها آثار شناسی علائم باستانی اسرار کاوش دفینه های بزرگ گنج یابی و دفینه یابی آثار باستانی

تاريخ : 23 / 10 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود